Rabu, 18 Oktober 2017

Tambah Satu Tahun Lagi


Celebrate πŸŽ‰ birthday πŸŽ‚ with my nephew and sister 
Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Maka bertambah satu tahun lagi usia.

Kata bijaksana,  bertambah usia sewajarnya bertambah ilmu dan kematangan.

Lebih bijak mengawal emosi,  lupakan masa silam dan memandang ke hadapan.

Harus mencabar diri sendiri,  buktikan pada diri sendiri,  melakukan apa yang anda suka dan usah menoleh lagi.

Malah pernah membaca bilionair terkenal dunia Jack Ma juga berkata, pada usia 40 tahun,  masa untuk melakukan apa yang kita suka.

Imam Syafie,  mula bertongkat di usia 40 tahun bagi mengingati mati.

Berapa tahun lagi usia 40 tahun akan menyapa saya, juga sesiapa sahaja yang menunggu giliran.

Begitulah masa. Tak akan mungkin berhenti. 

Bertahun tidak datang ke sini untuk morning walk
Hari ini. Pagi-pagi lagi,  sahabat saya Wan mengajak saya ke Taman Gelora.  Bertahun saya tidak ke sini. 

Malah kasut sukan saya dan baju sukan entah ke mana. 

Pujuk Wan,  beliau hanya ingin berjalan kaki laju sahaja di sini dan mahu saya menemani.  Kata Wan lagi memujuk saya bersungguh,  beliau meminta saya hanya menggunakan kasut sukan anak beliau yang satu SIZE dengan saya.  Beliau mengagak kami sama size, kerana ketinggian saya dan anak Wan hampir sama. 

Ia persahabatan memerlukan give &  take.  Jika saya sebagai bff tidak memberi semangat kepada sahabat yang ingin  menguruskan badan dan Exercise,  maka saya akan rasa sedikit bersalah.  Namun harus di ingat sebagai manusia biasa,  kita hanya mampu buat yang termampu sahaja. Untuk kali ini saya mampu. 

Maka saya menemani Wan,  berjalan kaki selama sejam tanpa henti di Taman Gelora Kuantan sebelum saya menerima whatapps mesej dari kakak saya untuk Birthday celebrations di cafe 90 Degree Cafe &  Art yang terletak di Air Putih Kuantan. 

Cukup sejam di Taman Gelora dan sedikit warm out, terus memandu pulang untuk menikmati Lunch dan di 90 Degree Cafe and Art.

Jam menunjukkan hampir pukul 11.35am dan janji harus sampai pukul 1 petang.

Tepat jam pukul 1 petang, kakak dan anak Saudara sampai dari membeli belah di Jaya Grocer.

Memilih kek coklat dari Koko Cafe,  jiran sebelah 90 Degree Cafe And Art,  menu lebih sihat seperti Ribs Eye Steak dan salad juga Green Smoothie menjadi pilihan.

Irfan dan Ilham hanya menikmati spaghetti.

Irfan dan Ilham bergambar bersama kek
Meja disini telah di booking awal. 

Alhamdulillah semua menu enak dan sihat. 

Amat sesuai dengan Life Style dan pemikiran dan keinginan saya untuk Birthday kali ini. 

Macam faham pula kakak saya dan anak saudara saya taste saya yang banyak berubah seiring usia dan pengalaman hidup juga pembacaan yang membawa banyak perubahan dari segi diet dan pemikiran. 

Kakak saya,  Irfan dan Ilham 
Irfan memberi saya hadiah makanan berupa semua buah-buahan segar dari barat termasuk Arab seperti raspberry,  blueberry,  buah tin,  tomato dan pelbagai lagi termasuk butter Presiden (untuk info butter ini pernah di kirim oleh saya ketika mereka bercuti ke Kuala Lumpur tempoh hari,  namun tidak di beli kerana faktor jarak antara Kuala Lumpur dan Kuantan, namun butter Presiden ini kini boleh didapati di Jaya Grocer Kuantan yang baru sahaja di buka minggu lepas). 

Cerita Irfan,  beliau hanya memilih buah mahal,  segar dan sihat sahaja untuk hadiah hari jadi saya.  Habis duit tabung beliau. 

Kata Ilham pula,  beliau memilih Ramen untuk hadiah hari jadi,  namun mama bagi tahu suruh letak balik kerana saya tidak makan Ramen komersial. Maka tiada Ramen untuk saya. 

Saya ketawa.  So touching.  Makin bijak kanak-kanak hari ini menilai cara orang dewasa memilih pilihan dan kesukaan. 

Irfan turut menikmati rasberry dan epal termasuk kakak saya di Cafe ini sementara menunggu semua menu sampai. 

Menunggu menu seterusnya 
Hanya menu ringkas dipesan,  dari Steak,  spaghetti,  salad,  green smoothie,  mocha dan ice tea serta kek coklat. 

Yang penting Cafe ini masih menawarkan banyak menu sihat. 

Pujian diberikan untuk semua rasa yang menepati citarasa saya. 

Satu pilihan bijak untuk warga Kuantan mencari Cafe yang more ke healthy dan vegetarian. 

Penuh menu dengan Avocado dan pilihan  sihat disini. 

Maaf saya lupa mengambil gambar menu. 

Steak enak
Saya tidak pasti nama menu salad kami. 

Yang pasti salad ini dipenuhi walnut termasuk delima. 
Salad enak yang harus dicuba
Spaghetti dan Ice lemon tea di pesan di Cafe sebelah iaitu Koko Cafe termasuk coklat kek. 

Coklat kek terbaik.  Wajib cuba. 

Green Smoothie juga enak,  walau pun taste saya jenis lebih pekat. 

Banyak pilihan Smoothie lain termasuk cold press juice yang lebih sihat dari jus buah biasa. 

Spaghetti dan Green Smoothie juga Ice lemon tea

Suasana ala sunyi dan lampu malap,  amat sesuai untuk meraikan sambutan istimewa. 

Tempat ini di hias indah sesuai nama Cafe Art ini. 

Sedap sila cuba
Sekelip mata makanan di sini habis dinikmati. 

Salad bowl disini besar dan anda pasti puas makan. 

Salad dan mocha cold
Bagi mereka yang mencari menu sihat di Kuantan,  saya memang setuju untuk meletakkan Cafe ini antara pilihan utama. 

Sekaligus menjadikan saya rasakan pilihan Cafe ini adalah pilihan bijak kakak saya dan anak saudara saya untuk meraikan hari jadi saya di sini. 

Antara hiasan art dan lukisan pokok disini 
Seiring usia yang bertambah. 

Hanya kesyukuran yang boleh dipanjatkan kerana masih dipanjangkan umur diberi kesempatan dan ruang untuk bertaubat. 

Masih sihat tanpa penyakit.  Kekal mampu melakukan perubahan walaupun di uji. 

Paling penting masih mampu menggunakan otak membaca dan mencari idea serta mencabar diri sendiri. 

Semakin anda berusia semakin anda sedari tiada apa yang perlu di terangkan panjang lebar. 

Yang penting anda tahu apa anda lakukan dan terus percaya pada takdir yang baik. 

Irfan dan Ilham bermain gitar dan bergambar 
Hidup kita kadangkala umpama lukisan. 

Tidak sama dalam setiap pandangan manusia. 

Ada yang memahami dan ada yang langsung tidak meminati apa lagi untuk faham. 

Yang paling penting untuk hari jadi tahun ini,  saya sekali lagi terharu dengan pemberian hadiah ikhlas. 

Kali ini dari anak saudara saya sendiri. 

Hadiah dari Irfan 
Tentu sahaja ucapan hari jadi dan doa dari sahabat juga perkara yang indah terutama ia diucapkan di pagi hari. 

Tidak kira betapa usia bertambah ia bukan bermaksud anda berhenti mencuba dan berubah. 

Banyak yang bermula lewat namun lebih berjaya dari yang bermula awal atas kesedaran dan kegigihan. 

Masuk usia baru, impian baru juga diimpikan. 

Seperti biasa,  sebagai manusia lemah saya mohon doa dari anda dan sekalian alam,  agar segala impian dan cita cita saya tercapai,  insyallah.. 

Semoga ketika anda mendoakan untuk saya,  malaikat juga mendoakan anda. 

90 Degree Cafe And Art 

Untuk anda yang lahir bulan ini atau bulan apa sahaja.

Selamat Hari jadi untuk anda.

Semoga setiap tahun dan bertambah usia,  kita semakin dewasa,  bijak dan lebih baik dari tahun sebelumnya.

Insyallah.

Terima kasih kerana sudi terus membaca segala artikel perkongsian di Blog ini.


Terima kasih.




Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...