Khamis, 3 Ogos 2017

Kekal Blogging


Gambar 'sunburn'  beberapa bulan lepas
Assalammualaikum dan salam sejahtera. 

Sejujur nya,  dengan tambahan Blog yang kian meningkat maka untuk Blog anda kekal di Google dan kekal di minati dan di baca anda harus aktif mengemaskini setiap artikel. 

Bayangkan berjuta Blog baru wujud setiap tahun di seluruh dunia,  yang membezakan mereka yang kekal memberi maklumat bermanfaat dan kekal mempunyai pembaca setia sekaligus di sukai Google. 

Menjadi seorang Blogger,  walaupun  setakat separuh masa dan suka-suka dan hanya hobi namun pasti ada kayu ukur bagi memastikan ia bukan satu pembaziran dan memberi manfaat. 

Google umpama satu lautan luas,  banyak kapal yang anda tidak akan nampak,  ada yang terus tenggelam langsung tidak di jumpai. 

Maka jika anda tidak pandai mengapung diri anda di lautan luas agak sukar untuk anda terus hidup. 

Seperti nafas yang harus sentiasa di hirup di ruang udara di atas lautan,  begitu juga setiap artikel ia umpama nafas untuk anda terus berada di lautan bagi membangunkan anda terus hidup. 

Maka mengemaskini artikel setiap hari adalah oksigen yang amat bermakna bagi meneruskan kehidupan di lautan atau di medan Blogging. 

Satu perkara yang harus anda ingat ketika menulis,  jika anda telah punyai idea teruskan sahaja menulis. 

Jika suatu waktu dahulu saya menunggu waktu Internet ada baru saya akan kemaskini artikel baru namun ia bertukar dengan berkorban membeli gb Internet semata-mata untuk mengemaskini Blog dan memaparkan artikel baru. 

Seiring kematangan dan pandai mengawal nafsu,  saya terus mengemas kini artikel baru di ruang note pad saya di handphone untuk lebih mudah dan esoknya ketika line Internet di kemaskini saya terus salin ke dashboard Blogger dan publish. 

Ia ada hikmah mengapa laptop saya rosak satu waktu dahulu sehingga saya terpaksa mengemaskini Blog di telefon bimbit.  Itu hikmahnya. Jika ia tidak pernah terjadi,  kemungkinan besar saya masih kekal mengemaskini Blog di laptop sekaligus menjadi alasan Blog ini tidak di kemaskini. 

Kini,  di mana sahaja saya berada saya boleh mengemaskini Blog ini walaupun ketika itu saya berada di bank mahu pun  pejabat pos atau di dalam kereta dalam perjalanan bercuti. 

Istimewanya setiap ujian dan apa yang berlaku dalam hidup pasti ada hikmah dan hadiah istimewa tuhan di sebaliknya. 

Sama ada kita mampu melihatnya atau tidak.

Sebagai manusia kita hanya kurang sabar dalam menunggu waktu yang sesuai hadiah paling besar yang tuhan sediakan untuk kita. 

Maka ketika menulis atau melakukan sesuatu dan anda kecewa,  ingatlah berapa kali kecewa anda itu sentiasa digantikan dengan sesuatu yang jauh bernilai berbanding kekecewaan anda. 

Ingat lagi detik laptop saya rosak dan tidak berfungsi.  Hanya tuhan yang tahu kekecewaan itu. 

Namun alasan tidak akan berguna tanpa melakukan sesuatu.  Setiap cabaran harus anda sahut untuk berjaya. 

Kini laptop saya telah lama dibaiki dan boleh digunakan. 

Namun saya lebih suka mengemaskini melalui telefon bimbit di mana sahaja. 

Tidak seperti laptop yang memerlukan WiFi Internet,  handphone saya cukup sahaja Internet yang di beli.

Laptop memerlukan Internet yang banyak jika saya ingin menggunakan WiFi saya harus ke McDonald's atau membeli Internet dalam gb yang lebih banyak berbanding handphone yang beratus kali ganda lebih jimat. 

Benar,  Tuhan sentiasa membantu hambanya dari pelbagai sudut yang tidak di jangka,  asalkan kita terus positif dan tidak berputus asa. 

Kini sebelum tidur,  sedang menunggu solat Isyak di tikar sembahyang,  saya boleh mengemaskini Blog dan artikel bila-bila masa dengan tersenyum gembira. 

Hati saya gembira tanpa rasa boring tidak tahu ingin buat apa. 

Apa lagi yang lebih bermakna selain menulis artikel untuk Motivasi bersama. 

Terima kasih untuk anda yang terus setia mengikuti Blog ini. 

Apa guna saya menulis sejuta artikel jika ia tiada pembaca yang membacanya dan memberi manfaat kepada mereka dan dunia. 


Terima kasih sekali lagi. 

Dan alhamdulillah. 


2 ulasan:

Siti Yang Menaip berkata...

huuhu cabaran dunia blogging skrang.. kipidap kipidap ^^

Deeja berkata...

Betul. Bukan mudah berada di Pages pertama carian Google sekarang. Memang usaha kena lebih dengan lambakan Blog.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...