Rabu, 16 Ogos 2017

Kawal Diri Makan Di Luar


Ada masa makan di luar bersama keluarga,  ada masa bersama rakan-rakan. 
Assalammualaikum dan salam sejahtera. 

Masih belum berjaya Eat Clean. 

Keluarga dan rakan-rakan sibuk ajak menemani mereka menikmati makanan di luar. 

Ikutkan hati ingin sahaja saya membawa bekal sendiri sambil memerhatikan sahaja mereka makan. 

Namun,  saya sendiri tidak kuat dan ingin merasa juga apa rasa masakan dan makanan yang digemari mereka ini. 

Maka ketika saya menemani keluarga menikmati cendol, ketika itu saya berpuasa qadha. 
Hanya bergambar bersama cendol buah-buahan untuk gambar tempat Makan Best. 

Ketika keluar bersama sahabat saya,  saya kerap memberitahu KFC dan McDonald's yang bergoreng saya elakkan.  

Boat Noodles dan Sushi King boleh di maafkan lagi. 

Di Boat Noodles saya hanya memilih 3 mangkuk kecil Mee dan menikmati hanya satu bekas kuih mini kecil ala tepung pelita. 

Tiada air yang di pesan.  Saya hanya menghirup sedikit minuman sahabat saya oleh kerana sahabat saya asyik menceritakan betapa sedap air di Boat Noodles. 

Di Sushi King.  Saya memilih hanya Sushi nasi petak yang berharga RM2 tanpa ayam goreng atau daging atau salmon (apa sahaja),  juga Sushi dari tauhu manis. 

Cukup 3 piring.  Baru sahaja menikmati Sushi tempoh hari adik ipar belanja tak perlu saya mengharu - birukan diet yang ada.

Jika dahulu sering saya mendengar dan membaca komen keluhan sukar berdiet atas ajakan rakan-rakan dan keluarga.  Nampaknya kini giliran saya menghadapi isu yang sama.

Namun sejujurnya saya sendiri ingin keluar dan bergembira.

Maka,  bagi mengurangkan makanan tidak sihat yang saya nikmati,  saya mengurangkan porsi yang biasa saya makan kepada jauh lebih sedikit dari dulu.

Sebelum berdiet lebih sihat.  Berpuluh piring Sushi saya boleh habiskan termasuk Mee sup.

Namun kini perlahan-lahan saya berubah.

Anda boleh terus diet drastik jika anda berkemampuan.

Tidak perlu ikut insan lain.

Bagi saya,  saya diet perlahan-lahan dan didik tubuh saya perlahan-lahan.

Jika waktu menghadapi  ekzema dahulu memang saya diet drastik dan ia memang agak tertekan pada mulanya.  Namun ia berubah menjadi kesukaan saya.

Namun saya tidak kuat seperti mereka yang lebih kuat,  maka saya terjerumus kembali kepada diet kurang sihat.

Masih ingin kembali ke track yang lebih sihat dan jauh sihat dari ketika mengharungi TSW atau ekzema dahulu.

Saya pasti akan cuba berikhtiar untuk berjaya mencapai impian saya itu.  Insyallah.

Doakan saya.

Terima kasih.




Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...