Rabu, 14 Jun 2017

Pengorbanan


Menikmati Dim Sum beberapa bulan lalu -  wajah tanpa bedak asas,  tanpa lipstik dan lip balm
Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Masih meneruskan artikel untuk kategori ekzema atau TSW.

Kategori ini harus diberikan keutamaan memandangkan saya menerima banyak pertanyaan di email dan whatapps.

Memandangkan raya yang hampir tiba dan tekanan perasaan mereka yang sedang mengharungi TSW,  menjadi tanggungjawab saya untuk terus memberikan galakan dan sokongan agar anda yang melalui proses ini terus tabah dan kekal dengan pendirian.

Untuk info TSW untuk first stage saya ialah dalam bulan puasa 2014, memang teruk keadaan ketika itu di tambah lagi ketika itu Malaysia mengalami musim panas yang membahang.

Anda harus tahu bahawa sebelum memilih menjalani proses TSW ini saya adalah seorang yang gemar bermakeup dan memakai pelbagai wangian.

Tidak cukup wangian pelembut pakaian ketika menggosok pakaian,  Perfume jenama yang mewah dan wangian antara kegemaran saya setiap hari.

Maka jika anda juga sama seperti saya tiba masa untuk anda berkorban untuk melupakan makeup dan Perfume kegemaran anda untuk sementara waktu.

Ketahui barangan penjagaan diri termasuk wangian turut memberi toksid kepada tubuh dan memberatkan lagi proses perjalanan TSW anda.

Untuk info ketika proses TSW ini,  lip Balm juga terpaksa saya tinggalkan.

Wajah saya tanpa Foundation atau bedak asas (sebenarnya Produk Foundation Zai's Beauty Formula boleh sahaja saya gunakan,  namun saya tidak cukup Budget,  Budget saya pergi untuk Supplement ekzema dan diet ketat saya).

Jika anda menggunakan Foundation dan bedak komersial,  saya galakkan anda untuk memberhentikan pemakaian produk ini sehingga sembuh dan lebih bagus jika anda terus meninggalkan selepas anda sembuh.

Sehingga kini saya amat jarang menggunakan Foundation dan lip balm juga lipstik.  Wajah saya lebih senang bersih tanpa semua itu, kecuali untuk hari istimewa seperti raya atau event besar.

Itu antara punca yang saya percaya saya lebih mudah untuk sembuh.

Selain itu sabun mandi,  sabun serbuk yang digunakan juga memberi kesan sampingan kepada tubuh dan pernafasan anda.

Saya tidak terlepas menghidu bau pelembut pakaian dan serbuk pakaian komersial dan pewangi komersial atas asbab tinggal bersama keluarga walaupun saya langsung tidak menggunakannya.

Itu belum kira lagi bedak bayi,  pewangi rumah,  minyak rambut,  mandian dan segalanya yang terdapat di dalam rumah di mana kesemua bahan di dalam produk tersebut kebanyakannya adalah karsinogen.

Ada perkara di luar bidang kuasa yang kira harus abaikan.

Anda yang boleh anda elakkan,  mohon elakkan.

Mengikut pembelajaran di bawah Zai's Beauty Formula hanya makanan asli yang harus diamalkan.

Saya kembali mengamalkan nilam sani dan Tamusari yang di hasilkan oleh Zai's Beauty Formula hanya menggunakan herba atau tumbuhan zaman berzaman melalui proses penapaian.

Hanya satu supplement ketika TSW yang saya amalkan iaitu Sodium Arsobate iaitu vitamin C.

Anda harus ingat pesanan ini,  jangan sesekali ambil supplement yang tidak di Suggest walaupun Supplements itu cukup popular dan diwar-warkan asli.  Apa lagi minuman kesihatan lain. Termasuk jus yang menggunakan perkataan sunnah.  (saya dulu semua vitamin saya amal,  pantang orang jual)

Saya hanya mengamalkan Vitamin C ketika TSW dari tahun 2015 hanya 2 botol sahaja yang dihabiskan oleh saya.  Botol ke 2 masih berbaki dan masih belum berjaya di habiskan sehingga kini.

Saya menikmati vitamin C ini hanya jika saya langsung tidak berjaya mendapatkan buah segar dan beberapa hari tidak menukar diet yang sihat.

Ketika mengharung TSW anda harus melakukan pengorbanan bukan sahaja dari segi diet,  bahan penjagaan diri,  barangan rumah dan emosi serta mendapat tidur awal yang cukup.

Abaikan semua pandangan sekeliling,  itu pengorbanan paling utama yang harus anda buat terlebih dahulu.

Sayangi diri anda,  itu satu- satunya tubuh yang akan anda hidup untuk selamanya.

Ingati ingatan ini,  jika ekzema cukup sengsara anda lalui,  bayangkan penyakit bahaya lain.

Salam sayang dari saya.

Teruskan berjuang.

Terima kasih.






Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...