Sabtu, 24 Jun 2017

Bergembiralah Di Aidilfitri


Gambar kenangan raya Aidilfitri 2014 dan 2015 ketika TSW dan ekzema

Assalammualaikum dan salam sejahtera. 

Artikel ini khas untuk mereka yang mengharungi proses TSW di hari raya Aidilfitri tidak kira pada tahun ini atau pada tahun akan datang. 

Ketika menulis ini,  otak saya sudah memikirkan hari raya yang bakal disambut berbanding Blogging ketika ini. 

Namun saya faham saya punyai dan insyallah akan punyai berjuta lagi pembaca di masa akan datang yang menjadikan Blog ini sebagai rujukan dan motivasi terutama bagi yang memilih TSW atau proses pemberhentian steroid. 

Saya tidak punya apa-apa untuk dibantu namun diharap segala catatan dibawah ini dapat menambah semangat dan menghidupkan kembali motivasi anda. 

1. Terima hakikat saya memang jarang membalas whatapps dan email anda.  Komen di Blog memang saya sedaya upaya balas walaupun lambat.  Komen di Blog akan dibaca berjuta orang yang menghadapi masalah seperti anda.  Soalan anda di whatapps dan di email semua telah diberi oleh saya di Blog. Andai tiada sekalipun saya pasti akan menulis ia di dalam waktu terdekat. 

2. Jarang kes saya jumpa untuk fasa pertama 1-3 bulan TSW tidak semakin teruk.  Ia memang bertambah teruk sehingga ada individu memakan masa 3-6 bulan.  Untuk info TSW saya reda pada bulan ke 7. Setakat terus naik seluruh badan dan berair itu mohon bersabar. 

3. Saya mengharungi TSW pada fasa pertama di hari raya Aidilfitri tahun 2014 ketika itu baru sebulan saya di serang  TSW dan kaki serta bahagian tangan saya memang teruk di serang ekzema.  Namun saya tetap berhari raya dengan baju raya yang sumpah langsung tidak selesa.  Tergaru-garu saya di bahagian kaki yang paling teruk itu dengan kaki sendiri.  Satu yang ingin saya tegaskan.  Sakit tidak semestinya anda tidak perlu beraya dan mencantikkan diri.  Wajah saya ketika hari raya berkerut menahan gatal. Ketika mengambil gambar saya tenangkan fikiran untuk nampak gambar tetap cantik. 

4. Pemakanan ketika hari raya?  Saya makan sikit sahaja.  Benda yang gatal saya setakat rasa.  Tak perlu bersedih,  berpuluh tahun lepas anda beraya dan menikmati makanan,  berpuluh tahun akan datang juga sama insyallah panjang umur anda boleh makan lagi.  Tengok sahaja tetamu gembira menikmati makanan dan anda harus bergembira akhirnya terpaksa diet sihat. Ok apa diet sihat untuk kesihatan,  selamat tubuh anda dari menikmati makanan berminyak yang banyak itu.  Untuk hari raya pertama makan sahaja apa yang anda ingin makan dalam kuantiti sedikit.  Tak apa,  ingat hari raya pertama di haramkan berpuasa.  Maksudnya hari untuk makan. Maka makan sahaja jika tidak makan boleh menyebabkan anda sedih sekaligus memberi kesan pada emosi dan tubuh anda. 

5. Hadap sahaja sakit anda dan jika insan sekeliling anda komen,  anda boleh minta mereka doa anda cepat sembuh jika tidak,  anda abaikan sahaja komen mereka.  Anda sendiri pun tahu dan faham,  tak ramai manusia tahu apa itu TSW.  So perkara itu langsung tak perlu jadi kudis pun. 

6. Abaikan sahaja sindiran,  anak,  suami atau siapa sahaja.  Anda yang pilih cara ini,  mohon hadap sahaja.  Tidak perlu toleh belakang.  Itu tubuh anda bukan tubuh mereka.  Anda bertanggungjawab pada tubuh sendiri. 

7. Ada pendapat mengatakan tidak boleh terus berhenti menggunakan steroid.  Bimbang badan mengamuk dan membawa stress terutama jika anda telah mengamalkan steroid berpuluh tahun. Di galakkan anda bertemu yang pakar seperti Dr Suriyakatun.  Antara doktor pakar ekzema.  Ada yang bertanya adakah saya pernah bertemu Dr Suriyakatun,  saya tidak pernah bertemu beliau dan tidak pernah mendapat konsultasi dari beliau secara terus juga tidak pernah menggunakan produk beliau.  Saya akui saya rajin membaca Facebook beliau.  Anda perkara sesuai tubuh saya, saya ikut yang saya rasa tidak sesuai saya abaikan. 

8. Untuk kesekian kali,  kesembuhan itu dari Allah,  jaga diet tanpa supplement anda tetap akan sembuh insyallah.  Percayalah. 


***TSW dan tekanan melalui proses ini akan mengakibatkan kulit muka kusam,  berkerut dan gelap.  Mohon abaikan.  Tak perlu stress dengan wajah anda.  Saya dulu juga begitu,  seiring kurang stress dan ekzema makin sembuh,  wajah saya kembali ceria dan makin awet muda kembali. 

Selamat hari raya,  maaf zahir batin dari saya untuk semua. 

Terima kasih. 





Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...