Jumaat, 19 Mei 2017

Khasiat Daun Teratai


Air herba teratai rebus 

Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Sejujurnya saya seperti manusia biasa tetap dilanda kerisauan jika berat ini mula naik banyak.

Maklumlah saya peminat masakan.  Segala makanan saya suka,  apalagi jika ia dessert.

Jika anda peminat Blog ini dari awal tentu anda tahu saya peminat masakan arab dan juga cina.

Saya juga pencinta masakan kampung bersantan terutama nasi lemak,  kuih kukus bersantan,  bubur dan pelbagai lagi yang berunsur kelapa muda dan santan.

Oh,  enaknya.  Malah saya telah berkira-kira,  Ramadan ini banyak kuih berinti kelapa ingin saya masak sendiri dan nikmati nya.. Oh tak sabar nya.

Dalam menjalani diet seharian.

Dengan semangat untuk sihat namun sentiasa terbabas.

Saya mencari alternatif untuk mengurangkan lemak badan yang selamat.

Ingin saya tegaskan disini faktor usia menghampiri 40 tahun,  tentu sekali metabolisme juga tidak seperti di usia 20an,  namun saya amat bersyukur masih diberi berat badan ideal yang saya sukai.  Alhamdulillah.

Namun tentu sekali saya tetap wajib berhati-hati,  pemakanan zaman kini bukan seperti zaman nenek moyang sebelum merdeka.

Untuk anda yang mementingkan kesihatan namun mencari alternatif membuang lemak di tubuh.

Ini satu lagi alternatif pilihan selamat dan murah untuk anda.

Minuman buang lemak dari daun teratai dan biji teratai.

Saya menjumpai herba ini ketika berkunjung di kedai organik yang turut menjual herba cina.

Untuk anda ini antara KHASIAT &  KEBAIKAN DAUN TERATAI & BIJI TERATAI

1. Membantu membuang lemak

Ini alasan mengapa saya membeli herba ini.  Jika anda sering menikmati makanan berlemak yang tidak sihat dan berminyak.  Ini herba murah yang boleh anda cuba.

2. Mengubati keputihan

Daun teratai juga membantu kaum wanita yang mengalami masalah keputihan. Malah dikatakan ia jauh bagus dari jamu.  Lebih lebih lagi ia lebih alami.

3. Melancarkan haid

Terkenal dalam agama hindu dan Buddha.

Daun teratai amat bagus untuk kaum wanita terutama dalam melancarkan haid.

Namun anda tidak digalakkan minum minuman ini ketika haid.  Minum sebelum anda kedatangan haid.

4. Bagus untuk janin dan ibu mengandung

Bagi wanita mengandung anda di galakkan untuk minum air rebusan daun teratai.  Daun teratai bagus untuk pertumbuhan janin dan menenangkan janin.

5. Membantu Mengelakkan Stroke

Daun teratai juga dipercayai boleh mencegah berlakunya stroke,  malah meredakan sakit stroke itu sendiri.

6. Bagus untuk pernafasan dan paru-paru

Bagi anda yang risau kan kesihatan paru-paru anda dan menghadapi masalah paru-paru.  Daun teratai amat bagus untuk pernafasan.  Selain itu daun teratai juga bagus untuk organ pernafasan seperti paru-paru sekaligus bagus diamalkan oleh mereka yang sering terdedah kepada asap rokok dan asap kilang mahupun berada di kawasan bandar besar.

7. Baik untuk meredakan loya dan mual

Jika anda merasa loya dan muntah.
Ada boleh mengamalkan air rebusan daun teratai.
Air rebusan ini meredakan tekak dan rasa loya juga rasa sebu di perut.

8. Mengurangkan sakit kepala dan migrain

Jika anda sering tertekan atau sering mengalami sakit kepala. Ini termasuk sakit kepala akibat migrain.

Minum air rebusan daun teratai dan rasai perbezaannya.

9. Mengurangkan panas badan

Jika tekak anda sering kering dan dahaga.

Mudah kekurangan air didalam tubuh.  Anda boleh amalkan minuman daun teratai untuk mengatasi masalah ini.

10. Mengatasi cirit birit

Jika anda tersalah makan.
Menghadapi masalah perut dan

Cuba nikmati air rebusan daun teratai ini.

11. Sebagai ubat batuk

Jika batuk anda tetap tidak sembuh.
Anda boleh minum air teratai ini untuk menyembuhkan batuk anda.

Air daun teratai dipercayai boleh menyembuhkan batuk.

12. Menyihatkan jantung

Selain bagus untuk paru-paru air daun teratai juga bagus untuk jantung.

13. Membantu mengurangkan stress

Jika anda tertekan anda boleh mencuba daun teratai ini.

Anda anda dibelenggu kerja yang tidak pernah habis,  redakan hati anda dengan menikmati secawan air rebusan daun teratai.

14. Mengurangkan panas dalam tubuh

Musim panas ini tentu menyebabkan anda sering dahaga dan badan juga mudah panas.

Bagi mengurangkan panas badan.  Cuba nikmati air rebusan daun teratai.


Daun teratai ini dibeli oleh saya dengan harga RM1.50.

Hanya sehelai besar daun teratai yang diberi dan biji teratai untuk rebusan satu periuk.

Arahan penyediaan hanya rebuskan ia untuk 10 minit.

Saya hanya sempat menikmati air rebusan ini secawan sahaja.

Kesannya memang membantu anda membuang.

Baki air rebusan didalam periuk saya tidak sempat menghabiskannya.

Atas alasan saya berada di tempat lain selama seminggu.


Dari pembacaan,  teratai juga adalah herba yang amat bagus untuk wanita.

Maka tidak hairanlah ia amat disukai dan diamalkan oleh kaum Cina,  pengganut agama hindu dan Buddha.

Anda boleh mencuba daun teratai ini sebagai alternatif kepada ubat moden yang kaya dadah dan bahan kimia.

Semoga artikel ini membantu anda.


Terima kasih.







Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...