Selasa, 21 Mac 2017

Kuasa SEO dan Target Pembaca


Statistik yang menunjukkan pembaca dari Negara Rusia
Assalammualaikum dan salam sejahtera. 

Sebagai Blogger tentu anda inginkan agar Blog anda di baca oleh pembaca seluruh dunia. 

Maka salah satu cara untuk memastikan sasaran artikel anda tercapai anda pasti ada waktu melihat statistik pembaca anda datang dari Negara mana. 

Untuk info Rusia adalah negara ketiga paling tinggi di kalangan pembaca Blog ini.  Tempat pertama ialah Malaysia,  kedua Amerika dan ketiga Rusia. 


Link URL yang terdapat di dashboard di mana trafik ini datang

Sebagai Blogger,  kerajinan mengexplore dashboard terutama bahagian statistik adalah wajib. Ini untuk mengetahui dengan jelas di mana link ini datang, sama ada ia bagus untuk Blog anda atau tidak.  Ia juga motivasi berguna untuk anda. 

Sebagai contoh,  mengetahui Blog ini sering dikunjungi pembaca dari negara Rusia maka saya cuba menyelidik dengan lebih lanjut dari mana ia terhasil. 

Bernasib baik akhirnya saya menjumpainya ketika melihat statistik ketika waktu 'now'  atau sekarang sekaligus saya mendapat URL atau link tepat untuk ke artikel yang membawa Blog ini kepada pembaca dari Negara Rusia. 

Link ini membawa ke sini dan tajuk artikel Blog saya antara yang mendapat tempat ialah Swiss Garden Damai Laut
 Setelah di selidik artikel pengalaman saya bercuti di SWISS Garden Golf & Spa di Damai Laut Perak yang membawa pembaca Rusia ini ke Blog ini.  Sekaligus memberi saya idea untuk menulis tajuk berkaitan seterusnya untuk membawa lebih ramai lagi pembaca dari Rusia ke Blog ini. 

Tulisan artikel didalam Bahasa Melayu sepenuhnya bukan alasan tidak menjadikan artikel anda tidak dibaca oleh pembaca berlainan bahasa. 

Tulis dalam bahasa Melayu penuh yang mudah untuk diterjemahkan oleh Google translate dan pasti artikel itu kekal di muka pertama carian di negara luar atau asing yang lain. 

Anda harus tahu Target pembaca anda maka tulisan anda haruslah menggunakan bahasa Melayu Tinggi yang terdapat dalam kamus dewan bahasa dan pustaka. 

Sesekali Google nama sendiri Qisya Khadeeja 

Penting bagi Blogger untuk mengoogle nama sendiri.  Sesekali cara ini akan memberi motivasi untuk Blogger menulis. 

Sesekali anda perlu rujuk link untuk melihat dari mana asal link nama anda itu. 

Sebagai contoh mudah,  saya mengoogle nama saya sendiri. 

Hasilnya,  saya mendapat hasil carian seperti diatas. 

Lihat no. 2 hasil carian diatas,  maka saya ke link No. 2 itu. 

Di bawah ialah hasil klik carian yang telah saya dapati. 

People guide ialah salah satu website di Rusia yang dibina pada tahun 2015
Nama dan imej Qisya Khadeeja berada di website Rusia.  
Anda akan melihat tulisan Rusia di website ini namun penerangan diri Qisya Khadeeja ditulis 100% seperti penerangan saya di Google. 

Saya tidak pasti sama ada penerangan dalam bahasa Melayu ini hanya terpapar untuk saya namun tidak untuk pembaca Rusia yang mungkin telah dialih bahasa oleh website ini.  Saya tidak punya idea untuk itu. 


Beberapa nama Blogger dari negara lain juga terpapar disini

Website yang dibina pada tahun 2015 iaitu

Ini juga turut memaparkan nama beberapa Blogger dari negara berlainan. 

Saya tidak pasti apa ciri-ciri Blogger yang terpilih untuk dipaparkan di website ini,  namun sekurang kurangnya website ini membantu memberi hasil pertambahan pembaca ke Blog ini.


Alamat website ini di Rusia

Tentu sahaja ada banyak artikel dan tulisan harus di tingkatkan lagi bagi mengfokuskan pembaca dari Rusia untuk lebih lama singgah di Blog ini.

Maka sesuatu harus dilakukan untuk matlamat jangka panjang.

Tiada yang mudah dalam menulis dan berblogging seperti tiada yang mustahil akan berlaku dalam hidup.

Ada perkara yang harus membuatkan kita harus berfikir di luar kotak dan lakukan sesuatu yang bermula dari tindakan anda sendiri.

Banyak perkara diajar melalui pengalaman hidup,  tiada dalam carian Google.  Namun carian Google tetap membantu anda dalam memberi sedikit Info.

Tentu sebagai Blogger anda tidak ingin kekal berada di tempat yang sama.

Wajib untuk anda cabar diri anda berfikir lebih jauh jika anda ingin ke peringkat seterusnya.

Ada kepuasan hanya Blogger yang menulis dari idea asal sahaja yang tahu.

Ingat tiada guna meniru imej atau menganggu trek pelari lain.  Fokus kepada diri sendiri untuk menjadi lebih baik dan berlari dalam trek sendiri dengan lebih konsisten.

Jangan berlari sambil memandang pelari lain. FOKUS, pandang jalan anda di hadapan,  bimbang kaki kanan anda tersadung kaki kiri sendiri.

Teruskan menulis dan berblogging.

Abaikan cakap orang yang tidak memberi manfaat,  namun anda wajib menghargai kritikan yang membina.

Tanpa kritikan anda tidak mungkin akan berjaya.


Terima kasih.



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...