Jumaat, 24 Februari 2017

Menjadi Diri Sendiri


Dalam lambakan Blogger yang tumbuh bagai cendawan,  menjadi diri sendiri jauh lebih baik
Assalammualaikum dan salam sejahtera. 

Perkara pertama bila anda mula menulis Blog sendiri. Hanya fikirkan anda menulis untuk menjadi diri sendiri.  Jangan harapkan perhatian,  namun beri perhatian untuk perkara penting yang meningkatkan lagi mutu dan prestasi Blog anda. 

Jadi seperti pembaca yang mencari cari jawapan,  maka anda juga akan menulis apa yang anda cari ketika anda menghadapi masalah yang sama. 

Saya menulis tanpa perlu memikirkan gambar yang harus terletak cantik dan sempurna.  Saya tahu jika saya hanya mengfokuskan pada gambar dan susun atur Blog yang cantik saya akan lupa tujuan dan fokus utama saya menulis artikel paling bermutu.

Saya lebih gembira masa saya dihabiskan dengan membaca dan menambah ilmu untuk di tulis dan di kongsi dalam artikel setiap Blog saya. 

Ketika saya sakit dan tercari cari jawapan satu waktu dulu,  apa yang saya ingin lihat dan baca ialah ilmu dan fakta serta pengalaman insan lain. 

Namun saya akui gambar amat penting untuk tempat Makan Best dan fesyen kerana saya juga dahulu ketika mencari tempat Makan Best Di Google akan melihat mana gambar makanan yang menarik dan kemudian saya akan pergi ke restoran tersebut. 

Bagi saya gambar biasa yang diambil dan kurang diedit tetap cantik dan saya tetap akan tertarik walau ia berbeza dengan gambar dalam majalah.  Saya lebih percaya gambar dalam Blog yang dikongsi oleh Blogger biasa kerana saya tahu teknik pencahayaan dan editing menjadikan sesuatu pakaian atau makanan itu lebih menarik.  Dengan cara itu saya mendapat gambaran sebenar.

Kebiasaannya saya hanya membaca blog-blog biasa supaya saya tidak rasa kecewa dan tertipu ketika sampai di restoran atau melihat pakaian yang ingin dibeli di hadapan mata. 

Meletakkan sasaran yang sama untuk Blog pertama saya,  akhirnya ini yang cara saya menyampaikan Blog pertama saya untuk anda. 

Untuk Blog ke 4 milik saya mungkin saya akan mereka bentuk Blog lebih cantik dan menawan dengan gambar hasil editing dan profesional.  Saya tidak tahu bila,  namun untuk masa ini saya lebih suka memberi keutamaan kepada Blog pertama ini yang menjurus kepada info dan maklumat serta pengalaman peribadi untuk para pembaca Blog ini.

Bukan saya tidak ingin meletakkan gambar cantik menarik lagi profesional,  namun keadaan dan budget saya tidak mengizinkan.  Saya tidak mahu terlalu memikirkan perkara yang akan menjatuhkan motivasi saya untuk menulis. Guna sahaja apa yang saya ada.  Modal paling penting dan bernilai ialah diri sendiri.

Bagi saya,  saya punya track saya sendiri.  Maka saya harus fokus pada track saya sendiri.  Saya tidak mahu termasuk track insan lain,  melihat insan lain berlari sehingga hilang fokus dan menyebabkan saya berlanggar sesama sendiri. 

Jika anda baru membaca Blog ini ketahuilah setiap artikel di bawah label Blogger adalah artikel khas untuk saya memberi motivasi kepada anda dan pembaca Blog ini untuk mendalami bidang Blogger dan mula menulis, ia juga sebagai ingatan dan motivasi untuk diri saya sendiri ketika saya bosan menulis. 

Ada sebab mengapa saya galakkan anda dan pembaca Blog ini menulis dan muncul sebagai Blogger. 

Saya akan kongsi kan apa yang Best dan istimewa menjadi Blogger dalam artikel seterusnya. 

Terima kasih. 



Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...